link: https://www.mojapeticia.sk/campaign/peticia-za-spravne-a-presne-(zakonne)-rozpocitavanie-nakladov-na-vykurovanie-v-bytovych-domoch/218147a9-2ed3-4cef-9ecf-5719f21daa66
Signatári PETÍCIE ZA SPRÁVNE A PRESNÉ ROZPOČÍTAVANIE NÁKLADOV NA VYKUROVANIE V BYTOVÝCH DOMOCH
týmto vyzývajú Ministerstvo hospodárstva SR, aby vydaním svojej Vyhlášky o rozpočítavaní nákladov na vykurovanie a opravou metodiky v roku 2022 č. 503/2022 Z. z. ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla :
- Umožnilo nápravu nezákonnosti a opravu vád vyúčtovania nákladov na vykurovanie za rok 2023.
- Zabezpečilo správne a presné vyúčtovanie v roku 2024 a nasledujúcich.
Jedna z podstatných vád, ktorú vyčítame Vyhláške MH SR č.503/2022 Z. z. je, že nerešpektuje energetický prínos aj u individuálne vykurovaných bytov do energetickej bilancie bytového domu, a tým čiže nerešpektuje požiadavky obsiahnuté v zákone č. 555/2005 Z.z. o energetickej hospodárnosti budov a vykonávacej vyhlášky k tomuto zákonu. Žiadame, aby Ministerstvo hospodárstva SR vyhláškou umožnilo a zjednodušilo postupy pri rozpočítavaní nákladov na vykurovanie a prípravu TÚV v bytových domoch:
- Rozlíšením koeficientov vplyvu polohy bytu pre nezateplené a zateplené budovy podľa prevádzkového energetického hodnotenia budovy (§4a zákona č. 555/2005 Z. z.).
- Zadefinovaním ekonomických prínosov merania z dôvodu oslobodenia od povinnosti zriadenia merania tepla, napríklad určením hranice výšky základnej zložky (ZZ) 80 % a viac tri po sebe idúce obdobia a určením, že v takom prípade skončí povinnosť inštalácie meracích zariadení pre takéto domy a umožní vlastníkom na základe rozhodnutia prestať podľa meračov rozpočítavať a zruší povinnosť ich udržiavania alebo prvo-montáže.
- Prijatím zásady, že ak neexistuje dohoda medzi vlastníkmi bytov a nebytových priestorov (NP) v bytových domoch vykurovaných individuálne alebo centrálne o rozpočítavaní nákladov na vykurovanie, alebo byty a NP neboli nikdy pripojené na centrálne vykurovanie, v takom prípade individuálne vykurované byty a NP nie je možné zahrnúť do rozpočítavania nákladov na vykurovanie z centrálneho vykurovania.
- Umožniť aj vlastníkom bytov vykurovaných centrálne v bytovom dome s obytnou plochou nad 500 m2, zrušenie rozpočítavania tepla na základe pomerových rozdeľovačov vykurovacích nákladov.
- Ako variantu zvážením limitovania základnej zložky za vykurovanie na úrovni od 40 % do 80 % bez ohľadu na výsledok prepočtu podľa podielu špecifických nákladov.
- Upravením podielu na základnej zložke pre odpojené byty a NP, pod ktorými a vedľa ktorých nie sú priestory vykurované CZT alebo DZT tak, že plocha ich priestorov sa násobí koeficientom 0.
- Jednoznačným definovaním nákladov, ktoré sa pri domových kotolniach vo vlastníctve vlastníkov bytov a NP v danom bytovom dome zahrnú do ceny tepla a zároveň upraviť zákon č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov (VBNP) tak, aby nedochádzalo ku konfliktu definície z akých prostriedkov sa tieto náklady uhrádzajú ( predefinovať výnimku z prevádzky a teda zahrnutie do nákladov FPÚaO ).
- Doplnením do zákona č. 182/1993 Z.z. o VBNP ustanovenie na odstránenie rozporu s priznanými zákonnými právami a povinnosťami vo vzťahu k teplu a k Vyhláške č. 503/2022 Z.z. ako predpisu nižšej právnej sily.